Az I love JÓ kampány Csibeosztó akciója! Április 23-án, hétfőn a Nap-Hold Egyesület tagjai 25 Veszprém megyei gazda között osztottak szét 470 darab kendermagos naposcsibét két központi helyszínen.

Az akciót tavaly ősszel három hónapos szemléletformáló kampány előzte meg: az I love JÓ – Azt vedd, ami JÓ neked! a tudatos vásárlás legfontosabb szempontjait ismertette meg a Veszprém megyében élő, környezeti és társadalmi problémákra érzékeny fiatalokkal. A kampány online közösségi oldalához csatlakozók hasznos információkhoz juthattak az egészséges és környezettudatos ételek-italok, illetve a természetes szépítő- és tisztítószerek terén, emellett pedig egy kattintással hozzá tudtak járulni a virtuális csibegyűjtéshez. Utóbbinak az volt a célja, hogy a szervezők idén tavasszal minél több naposcsibét oszthassanak szét a megyei gazdák között, ezzel is ösztönözve a helyi élelmiszertermelést és növelve a kínálatot a minőségi, háztáji csirkehúst, illetve tojást kereső vásárlók számára.

 

A kampány megvalósítói szerint ugyanis a tudatos vásárlás egyik elsődleges szempontja, hogy lehetőleg helyi terméket vegyünk, vagyis olyat, ami a lakhelyünkhöz minél közelebbről jön, illetve magyar termelő vagy készítő munkájából származik. Ez élénkíti a helyi gazdaságot, jóval kisebbek a szállítás, csomagolás és tárolás nyomán keletkező környezeti ártalmak, és a friss, hazai élelmiszerek esetében nagyobb beltartalmi értékekkel is számolhatunk, mint a külföldről érkező áruknál. Ha pedig húsról van szó: aki kóstolta már, az tudja, hogy a háztáji körülmények között nevelkedett csirke húsának ízét és állagát össze sem lehet hasonlítani a napfénytől elzárt, túlzsúfolt telepeken gyorshizlalt brojlercsirkéével.

 

A közel ötezer I love JÓ rajongó a kampány végéig összesen 470 csibét gyűjtött össze, melyek a Magyar Kisállattenyésztők Génmegőrző Egyesületének gödöllői telephelyén keltek ki az áprilisi akció kezdete előtt mindössze néhány órával. A csibeosztás a veszprémi Óváros téren, illetve a tapolcai Fő téren zajlott, a bájos kis szárnyasoknak köszönhetően igen vidám hangulatban. Az előzetes felhívásra jelentkező gazdák a velük érkező gyerekekkel közösen rakosgatták át az otthonról hozott, szalmával bélelt dobozokba a pelyhes aprójószágokat. Bár a legtöbb gazda már tapasztalt baromfitartó, akik részben saját fogyasztásra, részben pedig eladásra nevelik és szaporítják az állatokat, jónéhány olyan jelentkező is volt, akik a felhívás hatására döntöttek úgy, hogy belevágnak a csibenevelésbe. Mivel a kendermagos tyúk egy őshonos, magyar fajta, mely a hibridekkel szemben sokkal igénytelenebb, ellenállóbb, valamint kiegyensúlyozottabb idegrendszerű és több tojást is ad, így ezekkel a kis pettyes tollúakkal a kezdő gazdák is sikerre számíthatnak.

 

A kampány április végétől Fejér megyében folytatódik, ahol újabb csibegyűjtés indul, ezúttal természetesen az ottani helyi gazdák javára. Azonban a legnagyobb közösségi oldalon „ilovejoo” néven megtalálható csoportot az ország bármely pontjáról lehet „lájkolni”, hogy a Fejér megyeiek is legalább annyi kiscsibét kaphassanak, mint a Balaton-felvidékiek.

Az I love JÓ kampány fontos üzenete, hogy a tudatos vásárlás – a közhiedelemmel ellentétben – nem a jómódúak kiváltsága. Nem kell ugyanis bioboltba járnunk ahhoz, hogy nekünk és a környezetünknek is legyen, ami a kosárba kerül: elég, ha keressük a természetes összetevőket, a helyi termékeket, nem vásárolunk túlcsomagolt árut, és ésszerűsítjük az igényeinket, vagyis takarékoskodunk a pénzünkkel és az erőforrásainkkal.