A Blum program 3 pilléres, két hónapos online szakmai támogatása

A Blum program a jelenlegi rendkívüli helyzetre való tekintettel a következő két hónapban a digitális világ adta lehetőségekkel élve szeretne az összefogás, közösség építés fontosságára alapozva szakértői támogatást nyújtani az otthon tartózkodó szülőknek és kisgyerekeknek, óvodapedagógusok, meseterapeuták, ismert emberek bevonásával.

A negyven nap alatt közösen mesét szövünk, online szülői fórumokat tartunk, és drámapedagógus bevonásával összművészetileg dolgozzuk fel a mese témáját. A cél az, hogy az összes művészeti ágat, mint egyenrangú elemet – mint például a költészetet, zenét, táncot, színművészetet, építészetet vagy a festészetet, a filmet, a fotót, és egyéb művészeti formákat – egyetlen mű – jelen esetben a mese mondanivalójának szolgálatába állítjuk.

A Blum program alapgondolata az abban való hit, hogy gyerekeink jelentik a jövőt. Ám csak a testileg, lelkileg, szellemileg egészséges gyerekekből válhatnak olyan felnőttek, akik megfelelően tudják formálni társadalmunk jövőjét. Meggyőződésünk az is, hogy a biztos alapokon nyugvó személyiség rugalmassággal kombinálva minden jövőbeli élethelyzettel való megküzdéshez szükséges. Mindehhez az alapokat pedig az óvodás korban szükséges lerakni.

Mit csinálunk a 40 napban?

A két hónapos időszakban egy kollektív, összefogásra és közösség építésre fókuszáló, gyógyító mesét dolgozunk fel Kovácsné Kelemen Anikó segítségével, Boldizsár Ildikó mesekutató védnökségével. Olyan mesét választottunk, mely a jelenlegi krízishelyzetre rezonál, megoldásokat nyújt, feldolgozza a félelem, a szorongás érzéseit, segít a különböző megküzdési stratégiákban, és abban, hogy tudjunk valódi önmagunkhoz kapcsolódni. Minden héten bemutatunk egy részt a hét stációból álló meséből. A meserészlet elmondása után bevonjuk a gyerekeket a történet alakulásába, így válik a történet közösségi mesévé a karantén ideje alatt. A gyerekek a projekt kapcsán megtapasztalhatják, hogy a digitális eszközök segítségével részesei lehetnek egy alakuló mesének, sőt, aktívan alakíthatják a történetet. Minden epizód végén felkínáljuk a családoknak, hogy ők maguk is kitalálhatnak egy-egy kiegészítő kis történetet az adott fejezethez. Erre ötleteket adunk.

Szakértőink 6 olyan témakört érintenek, melyek a karanténtól függetlenül is fontos témák az óvodáskorú gyerekek kapcsán, de a karantén idején más színezetet kaphatnak. A bejelentkezések során a szülőknek lehetőségük nyílik kommentben hozzászólni, kérdéseket feltenni.

A szülők számára fontos, támaszt, segítséget nyújtó témákkal foglalkozunk, ehhez segítségül hívjuk az összművészeteket. Ebben Patonay Anita drámapedagógus lesz segítségünkre. A közös mesélés heti kétszer hétfőn és csütörtökön zajlik. Másnap – a mese mélyülése érdekében – kedden és pénteken játékos feladatokat kapnak a szülők, amelyet megosztanak a gyerekekkel, amely többnyire az önálló játékot preferálja. Lesznek olyan játékok, amely a szülővel való együttműködésre építenek, de a fő cél, hogy a karantén helyzetben segítsük a szülőket abban, hogy ötletekkel le tudják kötni gyermeküket, fellélegezhessenek.

Toldi Vera szakértőnk kreatív íráson keresztül nyújt segítő kezet az óvodapedagógusnak: segít abban, hogy egy stabil keretben tudjanak a fantáziájukkal szárnyalni, meg tudják fogalmazni érzéseiket, ami támogatja belső munkájukat és oldja a feszültséget. Illetve megmutatjuk hogyan tudnak kapcsolódni a meséhez, és ezáltal az otthon játszó családokhoz.

Hol lehet követni a programot?

Szülőknek, érdeklődőknek

A Blum program Facebook oldalán várjuk az érdeklődőket:

  • Hétfő – Mese és szavazás a mese folytatásáról – Kovácsné Kelemen Anikó pszichológussal
  • Kedd – Az előző napi mese összművészeti feldolgozása – Patonay Anita drámapedagógussal
  • Szakértői szerda – Szülői fórum Boldizsár Ildikó mesekutatóval, Kovácsné Kelemen Anikó pszichológussal
  • Csütörtök – Mese és szavazás a mese folytatásáról – Kovácsné Kelemen Anikó pszichológussal
  • Péntek – Az előző napi mese összművészeti feldolgozása – Patonay Anita drámapedagógussal

Anikó mesélő videóit itt összegyűjtve is megtaláljátok.

Óvodás korosztállyal foglalkozó szakembereknek

A Blum közösségben várjuk az óvodapedagógusokat, óvodás korosztállyal foglalkozó szakembereket.

Toldi Veronika szakértőnk kreatív íráson keresztül nyújt segítő kezet az óvodapedagógusnak: segít abban, hogy egy stabil keretben tudjanak a fantáziájukkal szárnyalni, meg tudják fogalmazni érzéseiket, amelyek támogatják a belső munkájukat és oldják a feszültséget. Illetve megmutatjuk, hogyan tudnak kapcsolódni a meséhez, és ezáltal az otthon játszó családokhoz.

A szakértői szerda keretében Patonay Anita csak ezen a felületen megjelenő szakmai tartalmakat, videókat, technikákat oszt meg veletek a születendő közösségi mese, és általában a mesék csoportban történő feldolgozására, a Blum módszertan alapját képező projektszemléletű, összművészeti eszközök mélyebb megismeréséhez.

  • Hétfő – kreatív írás – Toldi Veronika magyartanár és kreatív írás szakértővel
  • Szakértői szerda – itt, a Blum program oldalán hétfőnként és csütörtökönként megjelenő mese összművészeti feldolgozása – Patonay Anita drámapedagógussal

A program szakértői

Boldizsár Ildikó

mesekutató

Fiatalkori útkeresésemnek akkor értem a végére, amikor először hallottam élőszavas mesemondást. Abban a pillanatban tudtam, mivel szeretnék foglalkozni egész életemben: mesékkel. Ennek immár 35 éve. Azóta kutatom, írom és minden korosztálynál és minden élethelyzetben használom a világ népmesekincsét. Ötvenhárom könyvem jelent meg a mesékről és a meseterápiáról, s még rengeteg további tervem és ötletem van azzal kapcsolatban, hogyan gazdagíthatnánk életünket letűnt korok meséinek soha el nem avuló bölcsességével. A mesékkel való munkában egyébként az a legjobb, hogy nagyon hamar közösség teremtődik azok között, akik beszélik a mesék nyelvét. Ez történt akkor is, amikor a Blum-program útnak indult – boldog vagyok, hogy egy meseközösség tagja lehetek!

Önéletrajz

Kovácsné Kelemen Anikó

pszichológus

Gyerekkorom óta nem növök ki a mesékből. Szeretem őket olvasni, hallgatni, nézni, mesélni. Pszichológusként is részese lehetek a varázsvilágnak: a gyermek és felnőtt pszichodráma csoportokban együtt szőjük a történeteket. A kuncogik meséjének ötlete tavasszal, karantén idején született, s még előttem is rejtély, merre tart majd, mivé válik a 40 nap végére. Írtam egy kis verset a meseszövésünkről:

Bezárva karantén idején,

negyven nap mesélünk, ti meg én.

Egyre csak regélünk,

jó véget remélünk,

vígan jár az óra mifelénk.

Önéletrajz

Patonay Anita

drámapedagógus

Meséken keresztül szeretek gondolkodni. A mesével elindul egy olyan folyamat, amikor a történésekkel párhuzamosan világokat teremthetek a velem játszók számára. Közösen alkotunk, hozunk létre a művészeteken keresztül valami számunkra újat, közelebb kerülve magunkhoz, társainkhoz és a körülöttünk lévő világhoz.

Önéletrajz

Toldi Veronika

magyartanár

40 nap múlva, ha visszanézek az együtt töltött időre, a közös mondatainkra gondolok. Mondatokra, amelyek nagyon igaziak, fájnak, és a szívnek arról a vidékéről valók, ahova ritkán merészkedünk. 40 nap és újra megbizonyosodom arról, hogy az írás gyógyítani képes és mágikus ereje van. Megizmosítja a lelket és felszabadítja a legrejtettebb erőforrásainkat. Minden közös írásgyakorlat egy beavatás. Önmagunk újrafelfedezése, rácsodálkozás arra, ami mindig is a miénk volt.

Önéletrajz

Bácskai Mihályné

és férje

Bácskai Mihály

Bácskai Mihályné / Molnár Erzsébet, Erzsi néni / közeledik a kilencvenhez. Pályaválasztásában a gyermekorvosi és a tanári pálya merült fel. Aztán egész életét a nevelésnek szentelte. Első tanítványa tízéves korában volt. Munkájának eszmei alapja a sokoldalúság, nyitottság a világra, önálló gondolkodás, a másik ember megismerése, tisztelete, szeretete. Célja, hogy ez a sokoldalú ember mindezt tudatosan meg is tudja értő módon fogalmazni. Szintén tanár férjével / Bácskai Mihály / négy saját gyermeket és sok-sok tanítványt neveltek ebben a szellemben. Bácskai Mihály / Miska bácsi / kezdeményezése volt a művészetek, a drámapedagógia alkalmazása a nevelésben. Munkájukkal a ma oly fontosnak tartott anyagi javakat nem szereztek, de mindig kárpótolta őket a módszer továbbélése és az, hogy számtalan tanítvány viszi tovább munkájában itthon és a nagyvilágban.
Így történt ez az első unoka, Bácskai Márti esetében is. Ő friss diplomával, kecsegtető nyugati ajánlatok mellőzésével úgy döntött, hogy itthon, a hazájában akar valami fontosat tenni. Ezért tette fel életét a kisgyermekek nevelésének ügyére. Azért fordult a legkisebbekhez, mert felgyorsult világunkban már óvodás korban eldőlhet az emberi sors. Először az egészséges nevelés útját jelölték ki, majd szakértő társaival kidolgozták a teljes nevelési tervet, amelyet ma a Blum program foglal egybe. Az idáig vezető út nem volt  könnyű. Miközben talált önzetlen, hozzá hasonló segítőkre, túl kellett lépnie csalódásokon, cserben hagyásokon is. Napi harcot jelent a munka anyagi feltételeinek előteremtése és a hivatal közömbössége is. Ebben az időben a nagymama leginkább a megnyugtató tanácsadó szerepét tölti be.
A sok százezer kis óvodásnak kiosztott zsákocska mellé most  a mese, a hang és a kép hatásával akar további segítséget adni a kicsiken túl a szülőknek és a szakembereknek.

Alkotások

Ezek a csodálatos alkotások születtek a 40 nap alatt:

Tudástár

Itt gyűlnek a mese fejezetei, és a 40 nap során születő szakmai anyagok:

A kuncogik meséje – 12. fejezet

Merengella elkísérte a vándorokat a fűzfalabirintusig, majd búcsúzóul így szólt: Teljes szívemből kívánom, hogy szerencsésen hazatérjetek! Remélem, rátaláltok a hetedik varázsszerre, és a falutokba visszaköltözik a szeretet és a boldogság...

A kuncogik meséje – 11. fejezet

A sziklás hegyről lefelé baktatva vidáman beszélgettek a barátok. Annyi fáradság, vándorlás és küzdelem után végül mindegyikük álmának helyszínére eljutottak, és hat varázslatos holmival igyekeztek hazafelé...

A kuncogik meséje – 10. fejezet

Miután a barátok elbúcsúztak a törpéktől, kiléptek a szabadba. Eltartott egy ideig, amíg a barlang sötétsége után szemük hozzászokott a világossághoz. Megálltak, hogy körülnézzenek...

A kuncogik meséje – 9. fejezet

Szamóca, Bukfenc, Vadóc, Lompos, Huhi és Bendő a napraforgómezőről a törpék rubintbányája felé igyekezett, hogy megszerezze a pocok álmában megjelent legkisebb drágakövet...

A kuncogik meséje – 8. fejezet

Kis hőseink a nagy kaland után ismét az erdőben éjszakáztak. Álmuk azonban nem tartott sokáig, már kora hajnalban fölkeltek, hogy útnak induljanak Huhi álmának helyszínére, a napraforgómezőre. A kisbagoly javaslatára indulás előtt felkeresték az erdő bölcs baglyát, hogy útbaigazítást kérjenek tőle...

A kuncogik meséje – 7. fejezet

A kis barátok a kalandos nap után úgy döntöttek, hogy az erdőben éjszakáznak. Igencsak elfáradtak már a sok vándorlásban, nagy szükségük volt egy kiadós alvásra. Bukfenc javaslatára sátrat készítettek a vitorlavászonból...

A kuncogik meséje – 6. fejezet

A hat vándor gondolkodóba esett, merre folytassák útjukat. Kis csend után Szamóca leguggolt a patak partján és kedvesen megszólította a halat...

A kuncogik meséje – 5. fejezet

Bendő rendíthetetlen volt. Hiába kérlelték a manók, győzködték az állatok, duzzogva ücsörgött a szétszóródott kalácsmorzsákon. Nem ingatta meg semmi. Horkoláb madárkái az ablakpárkányról szemlélték a jelenetet, buzgón csicseregtek egymásnak, ki tudja, talán a kis pocok miatt méltatlankodtak...

A kuncogik meséje – 4. fejezet

Amikor elunták a várakozást, megkérték az egyik fán lakó madárkát, hogy szóljon a varázslónak. A csiripelésre egyszer csak felébredt Horkoláb, és halk dörmögéssel szólalt meg. Az álmodóját! Hát már sehol sem lehet nyugta a magamfajta öreg varázslónak? Pedig épp csuda érdekes álmot láttam! – morfondírozott fennhangon, majd kitekintett az ablakon...

A kuncogik meséje – 3. fejezet

Szamóca és Bukfenc nem sokáig töprenkedett, elindultak bölcs Bagoly apóhoz. A hatalmas gesztenyefán, az odú fölött egy kis táblán a következő felirat állt: „Bagoly apó tanácsadó odúja”. Nagy meglepetésükre, Bagoly apó kis unokája, Huhi kiáltott le hozzájuk a magasból...

A kuncogik meséje – 2. fejezet

Kis tanakodás után a manógyerekek úgy döntöttek, hogy az erdőben éjszakáznak. - Jó lenne valami biztonságos helyet találni, ahol aludni térhetünk – javasolta Bukfenc. - Igen. Olyan sötét van itt… Hirtelen két világító szempár bukkant elő az éjszakából...

A kuncogik meséje – 1. fejezet

Egyszer volt, hol nem volt, réges-régen, csuda messze, völgyön innen, hegyen túl, volt egyszer egy kerek kis erdő. Első látásra olyan volt ez az erdő, mint a többi. Magasra nyúló, zöld lombú fái otthont adtak a madaraknak és a mókusoknak...

A program fő támogatója a