A Blum program 3 pilléres, két hónapos online szakmai támogatása
A Blum program a jelenlegi rendkívüli helyzetre való tekintettel a következő két hónapban a digitális világ adta lehetőségekkel élve szeretne az összefogás, közösség építés fontosságára alapozva szakértői támogatást nyújtani az otthon tartózkodó szülőknek és kisgyerekeknek, óvodapedagógusok, meseterapeuták, ismert emberek bevonásával.
A negyven nap alatt közösen mesét szövünk, online szülői fórumokat tartunk, és drámapedagógus bevonásával összművészetileg dolgozzuk fel a mese témáját. A cél az, hogy az összes művészeti ágat, mint egyenrangú elemet – mint például a költészetet, zenét, táncot, színművészetet, építészetet vagy a festészetet, a filmet, a fotót, és egyéb művészeti formákat – egyetlen mű – jelen esetben a mese mondanivalójának szolgálatába állítjuk.
A Blum program alapgondolata az abban való hit, hogy gyerekeink jelentik a jövőt. Ám csak a testileg, lelkileg, szellemileg egészséges gyerekekből válhatnak olyan felnőttek, akik megfelelően tudják formálni társadalmunk jövőjét. Meggyőződésünk az is, hogy a biztos alapokon nyugvó személyiség rugalmassággal kombinálva minden jövőbeli élethelyzettel való megküzdéshez szükséges. Mindehhez az alapokat pedig az óvodás korban szükséges lerakni.
Mit csinálunk a 40 napban?
A két hónapos időszakban egy kollektív, összefogásra és közösség építésre fókuszáló, gyógyító mesét dolgozunk fel Kovácsné Kelemen Anikó segítségével, Boldizsár Ildikó mesekutató védnökségével. Olyan mesét választottunk, mely a jelenlegi krízishelyzetre rezonál, megoldásokat nyújt, feldolgozza a félelem, a szorongás érzéseit, segít a különböző megküzdési stratégiákban, és abban, hogy tudjunk valódi önmagunkhoz kapcsolódni. Minden héten bemutatunk egy részt a hét stációból álló meséből. A meserészlet elmondása után bevonjuk a gyerekeket a történet alakulásába, így válik a történet közösségi mesévé a karantén ideje alatt. A gyerekek a projekt kapcsán megtapasztalhatják, hogy a digitális eszközök segítségével részesei lehetnek egy alakuló mesének, sőt, aktívan alakíthatják a történetet. Minden epizód végén felkínáljuk a családoknak, hogy ők maguk is kitalálhatnak egy-egy kiegészítő kis történetet az adott fejezethez. Erre ötleteket adunk.
Szakértőink 6 olyan témakört érintenek, melyek a karanténtól függetlenül is fontos témák az óvodáskorú gyerekek kapcsán, de a karantén idején más színezetet kaphatnak. A bejelentkezések során a szülőknek lehetőségük nyílik kommentben hozzászólni, kérdéseket feltenni.
A szülők számára fontos, támaszt, segítséget nyújtó témákkal foglalkozunk, ehhez segítségül hívjuk az összművészeteket. Ebben Patonay Anita drámapedagógus lesz segítségünkre. A közös mesélés heti kétszer hétfőn és csütörtökön zajlik. Másnap – a mese mélyülése érdekében – kedden és pénteken játékos feladatokat kapnak a szülők, amelyet megosztanak a gyerekekkel, amely többnyire az önálló játékot preferálja. Lesznek olyan játékok, amely a szülővel való együttműködésre építenek, de a fő cél, hogy a karantén helyzetben segítsük a szülőket abban, hogy ötletekkel le tudják kötni gyermeküket, fellélegezhessenek.
Toldi Vera szakértőnk kreatív íráson keresztül nyújt segítő kezet az óvodapedagógusnak: segít abban, hogy egy stabil keretben tudjanak a fantáziájukkal szárnyalni, meg tudják fogalmazni érzéseiket, ami támogatja belső munkájukat és oldja a feszültséget. Illetve megmutatjuk hogyan tudnak kapcsolódni a meséhez, és ezáltal az otthon játszó családokhoz.
Hol lehet követni a programot?
Szülőknek, érdeklődőknek
A Blum program Facebook oldalán várjuk az érdeklődőket:
- Hétfő – Mese és szavazás a mese folytatásáról – Kovácsné Kelemen Anikó pszichológussal
- Kedd – Az előző napi mese összművészeti feldolgozása – Patonay Anita drámapedagógussal
- Szakértői szerda – Szülői fórum Boldizsár Ildikó mesekutatóval, Kovácsné Kelemen Anikó pszichológussal
- Csütörtök – Mese és szavazás a mese folytatásáról – Kovácsné Kelemen Anikó pszichológussal
- Péntek – Az előző napi mese összművészeti feldolgozása – Patonay Anita drámapedagógussal
Anikó mesélő videóit itt összegyűjtve is megtaláljátok.
Óvodás korosztállyal foglalkozó szakembereknek
A Blum közösségben várjuk az óvodapedagógusokat, óvodás korosztállyal foglalkozó szakembereket.
Toldi Veronika szakértőnk kreatív íráson keresztül nyújt segítő kezet az óvodapedagógusnak: segít abban, hogy egy stabil keretben tudjanak a fantáziájukkal szárnyalni, meg tudják fogalmazni érzéseiket, amelyek támogatják a belső munkájukat és oldják a feszültséget. Illetve megmutatjuk, hogyan tudnak kapcsolódni a meséhez, és ezáltal az otthon játszó családokhoz.
A szakértői szerda keretében Patonay Anita csak ezen a felületen megjelenő szakmai tartalmakat, videókat, technikákat oszt meg veletek a születendő közösségi mese, és általában a mesék csoportban történő feldolgozására, a Blum módszertan alapját képező projektszemléletű, összművészeti eszközök mélyebb megismeréséhez.
- Hétfő – kreatív írás – Toldi Veronika magyartanár és kreatív írás szakértővel
- Szakértői szerda – itt, a Blum program oldalán hétfőnként és csütörtökönként megjelenő mese összművészeti feldolgozása – Patonay Anita drámapedagógussal
A program szakértői
Boldizsár Ildikó
mesekutató
Fiatalkori útkeresésemnek akkor értem a végére, amikor először hallottam élőszavas mesemondást. Abban a pillanatban tudtam, mivel szeretnék foglalkozni egész életemben: mesékkel. Ennek immár 35 éve. Azóta kutatom, írom és minden korosztálynál és minden élethelyzetben használom a világ népmesekincsét. Ötvenhárom könyvem jelent meg a mesékről és a meseterápiáról, s még rengeteg további tervem és ötletem van azzal kapcsolatban, hogyan gazdagíthatnánk életünket letűnt korok meséinek soha el nem avuló bölcsességével. A mesékkel való munkában egyébként az a legjobb, hogy nagyon hamar közösség teremtődik azok között, akik beszélik a mesék nyelvét. Ez történt akkor is, amikor a Blum-program útnak indult – boldog vagyok, hogy egy meseközösség tagja lehetek!
Kovácsné Kelemen Anikó
pszichológus
Gyerekkorom óta nem növök ki a mesékből. Szeretem őket olvasni, hallgatni, nézni, mesélni. Pszichológusként is részese lehetek a varázsvilágnak: a gyermek és felnőtt pszichodráma csoportokban együtt szőjük a történeteket. A kuncogik meséjének ötlete tavasszal, karantén idején született, s még előttem is rejtély, merre tart majd, mivé válik a 40 nap végére. Írtam egy kis verset a meseszövésünkről:
Bezárva karantén idején,
negyven nap mesélünk, ti meg én.
Egyre csak regélünk,
jó véget remélünk,
vígan jár az óra mifelénk.
Patonay Anita
drámapedagógus
Meséken keresztül szeretek gondolkodni. A mesével elindul egy olyan folyamat, amikor a történésekkel párhuzamosan világokat teremthetek a velem játszók számára. Közösen alkotunk, hozunk létre a művészeteken keresztül valami számunkra újat, közelebb kerülve magunkhoz, társainkhoz és a körülöttünk lévő világhoz.
Toldi Veronika
magyartanár
40 nap múlva, ha visszanézek az együtt töltött időre, a közös mondatainkra gondolok. Mondatokra, amelyek nagyon igaziak, fájnak, és a szívnek arról a vidékéről valók, ahova ritkán merészkedünk. 40 nap és újra megbizonyosodom arról, hogy az írás gyógyítani képes és mágikus ereje van. Megizmosítja a lelket és felszabadítja a legrejtettebb erőforrásainkat. Minden közös írásgyakorlat egy beavatás. Önmagunk újrafelfedezése, rácsodálkozás arra, ami mindig is a miénk volt.
Bácskai Mihályné
és férje
Bácskai Mihály
Alkotások
Ezek a csodálatos alkotások születtek a 40 nap alatt:
Tudástár
Itt gyűlnek a mese fejezetei, és a 40 nap során születő szakmai anyagok:
Pokorny Lia a Blum heteken a közösség erejéről mond mesét óvodákban
Add tovább – Bátorság! címmel indít kampányt novemberben a Blum program -partnerségben a Generali The Human [...]
A Blum szülői percek kiadványa
Talán minden gyakorló, vagy jövőbeli szülőben felmerültek már kétségek saját szülői szerepével kapcsolatban. Sok helyzetben érezhetjük egyedül [...]
Projekt vezetőt keres a Blum program – Dolgozz te is azért, hogy minden gyermek önmaga lehessen!
Blum-allasajanlat-2021Letöltés
„Gondoskodni együtt jó” – a Zewa és a Blum családi feladatszervező kampánya ihlette mese – 2. rész
Az oviba eljött egy néni, aki bejelentette, hogy aznap akadályversenyt rendezünk az óvoda kertjében. A fiúk [...]
„Gondoskodni együtt jó” – a Zewa és a Blum családi feladatszervező kampánya ihlette mese – 1. rész
-Auuuu! – kiáltott fel Apa váratlanul és fájó talpát dörzsölgetve lerogyott a füles fotelbe. – Már [...]
Digitális képzésekkel és digitalizált tudástárral támogatja az óvodapedagógusokat a Blum program
A Blum program - az óvodáskorú gyerekek személyiségfejlesztő programja - az óvodapedagógusok megnövekedett digitális támogatással kapcsolatos [...]
Mit tehetünk nap mint nap a külső tisztaságért?
A környezet megtisztítása Bár jól tudjuk azt, hogy ez a téma minden nap szembejön velünk valamilyen [...]
Óvodapedagógusoknak: Drámajáték és Környezetvédelem Patonay Anitával
Amikor a fény születik – mesebeli utazás a Blummal HOGYAN SZÜLETTEK MEG A CSILLAGOK? című meséhez [...]
Szülőknek: Drámajáték és Környezetvédelem Patonay Anitával
Amikor a fény születik – mesebeli utazás a Blummal HOGYAN SZÜLETTEK MEG A CSILLAGOK? című meséhez [...]
Szülőknek: Drámajáték és Képzőművészet Patonay Anitával
Amikor a fény születik – mesebeli utazás a Blummal HOGYAN SZÜLETTEK MEG A CSILLAGOK? című meséhez [...]
Óvodapedagógusoknak: Drámajáték és Képzőművészet Patonay Anitával
Amikor a fény születik - mesebeli utazás a Blummal HOGYAN SZÜLETTEK MEG A CSILLAGOK? című meséhez [...]
Szülőknek: Zene Kassai Rékával
A Hogyan születtek meg a csillagok? című mese egy olyan különleges kislányról szól, aki elveszíti szem [...]