Minden kedden új rész!

A podcast sorozat támogatója a  

A „Blum szülői percek a Generali támogatásával” kampány célja az, hogy szülőként, a 3 hónapos utazás alatt, közelebb kerülj önmagadhoz és gyermekedhez, gyermekeidhez. Ehhez kínálunk impulzusokat, javaslatokat, gyakorlatokat, példákat, amiket beépíthetsz a szülői eszköztáradba, és ezzel „elég jó” szülővé válhatsz.

Célunk az, hogy növeljük benned a kompetenciaérzést azáltal, hogy felszabadítunk abban, hogy bátrabban kapcsolódj gyermekedhez. Azokra az időszakokra adunk választ, javaslatokat, amikor szülőként eszköztelennek érzed magad, mert éppen elvesztetted a kulcsot gyermekedhez. Abban támogatunk, hogy saját kreativitásod, felszabadultságod megélésén keresztül megtaláld az utat saját gyermekedhez, eljuss gyermeked megértéséig. Az augusztus 31 és november 26 között zajló 12 részes podcast sorozatunkban keddenként a Blum szakértőivel, képzői csapatának tagjaival beszélgetünk, csütörtökönként pedig művésztanáraink feldolgozzák a hallottakat.

A Blum program alapgondolata az abban való hit, hogy gyerekeink jelentik a jövőt. Ám csak a testileg, lelkileg, szellemileg egészséges gyerekekből válhatnak olyan felnőttek, akik megfelelően tudják formálni társadalmunk jövőjét. Meggyőződésünk az is, hogy a biztos alapokon nyugvó személyiség rugalmassággal kombinálva minden jövőbeli élethelyzettel való megküzdéshez szükséges. Mindehhez az alapokat pedig az óvodás korban szükséges lerakni.

A podcast sorozat epizódjai

7. Művészetek és a plasztikus agy. Kreatív gyerek, sikeres felnőtt? – Hajnal Edina, a Bluming képzés képzője, tudományos segédmunkatárs, SZTE

Mai podcastunkban Hajnal Edinával, a Bluming képzés képzőjével, a Szegedi Tudományegyetem segédmunkatársával beszélgetünk az agy fejlődésének meghatározó periódusairól, a kreativitást, kiegyensúlyozott fejlődést támogató környezet fontosságáról, a vizuális művészetek szerepéről a harmonikus idegrendszeri fejlődés elérése érdekében.

6. Empátia, bátorság, rugalmasság. Útlevél a boldogsághoz. – Dr. Bácskai Erzsébet, a Bluming képzés képzője, pszichológus, pszichodráma vezető, kommunikációs és mentálhigiénés szakember

Ebben az epizódban arról beszélgetünk, hogy az empátia, a bátorság és az alkalmazkodás hármas egységén keresztül hogyan juthatunk el a boldogsághoz.

5. Miért jó játszani? – Patonay Anita, színész, drámatanár

A közös játék fontosságáról, felszabadító hatásáról, az érzelmi intelligencia fejlődésében játszott szerepéről beszélgetünk Patonay Anita színész, drámatanárral.

4. Keretek, ritmus, rutin, biztonság = szabadság. – Hajnal Edina, a Bluming képzés képzője, tudományos segédmunkatárs, SZTE

A rugalmas, alkalmazkodásra képes szülőségről, a megfelelő, biztonságot adó szabályok, keretek kijelöléséről beszélgetünk mai podcast epizódunkban.

3. Nem nevelünk, hanem példát mutatunk. A kongruens szülő. – Dr. Bácskai Erzsébet, a Bluming képzés képzője, pszichodráma vezető, kommunikációs és mentálhigiénés szakember

Milyen a hiteles szülő? Hogyan forduljunk empátiával a gyermekünk felé? Mire nevel és mire tanít a szülő? Milyen tipikus példaadó, példamutató helyzetek vannak a mindennapokban? Dr. Bácskai Erzsébet a Bluming képzés képzője, pszichodráma vezető, kommunikációs és mentálhigiénés szakember válaszol ezekre a kérdésekre mai podcast epizódunkban.

2. Belső motiváció erősítése: a jó dicséret – Hajnal Edina, a Bluming képzés képzője, tudományos segédmunkatárs, SZTE

Milyen a hiteles dicséret? Mi ér többet, a feladat, a kitartás, a befektetett munka, vagy maga az eredmény? Vajon a szerethetőség függhet a dicsérettől? Ezekről beszélgetünk Hajnal Edinával a mai podcast epizódunkban.

1. Mese ereje: nemcsak olvasót nevelünk – Boldizsár Ildikó, mesekutató, meseterapeuta

Miért fontos az esti mesélés? Miért kéri százszor is ugyanazt a mesét gyermekünk? Hogyan segíti a mese feldolgozni a gyerekben zajló viharokat? Ezekre és még sok más kérdésre válaszol Boldizsár Ildikó mesekutató, meseterapeuta mai podcast epizódunkban.

A podcast sorozat szereplői

Aki kérdez:

Balázsy Panna

újságíró, gyerekkönyvíró

Fotó: Szalmás Kriszta

Sok éve kísérem a Blum program útját és egyedülálló eseményeit, gondolatiságát. Több évtizedes műsorvezetői, újságírói és szülői tapasztalatommal támogatom az azóta újjászületett programot, ami az összművészetek segítségével dolgozik azon, hogy a gyerekekből csodás felnőttek váljanak. A tavaszi „40 nap alatt a Blum körül” projektet ez a szokatlan 2020-as év csalta elő belőlünk, és közben rájöttünk, hogy a digitália sokkal inkább az életünk szerves része, mint azt korábban sejtettük. 10 gyerekkönyvet írtam eddig, és kitartóan törekszem arra, hogy a rácsodálkozás és a kíváncsiság ugyanolyan fényesen lobogjon bennem, mint kislány koromban.

Akik válaszolnak:

Boldizsár Ildikó

Mesekutató, meseterapeuta

Fiatalkori útkeresésemnek akkor értem a végére, amikor először hallottam élőszavas mesemondást. Abban a pillanatban tudtam, mivel szeretnék foglalkozni egész életemben: mesékkel. Ennek immár 35 éve. Azóta kutatom, írom, és minden korosztálynál, minden élethelyzetben használom a világ népmesekincsét. Ötvenhárom könyvem jelent meg eddig a mesékről és a meseterápiáról, s még rengeteg további tervem és ötletem van azzal kapcsolatban, hogyan gazdagíthatnánk életünket letűnt korok meséinek soha el nem avuló bölcsességével. A mesékkel való munkában egyébként az a legjobb, hogy nagyon hamar közösség teremtődik azok között, akik beszélik a mesék nyelvét. Ez történt akkor is, amikor a Blum program útnak indult – boldog vagyok, hogy egy meseközösség tagja lehetek!

Dr. Bácskai Erzsébet

Pedagógus, pszichodráma vezető, kommunikációs- és mentálhigiénés szakember

Fontos a számomra, hogy a Blum héten a családok a mesén keresztül kapcsolódjanak össze az óvodával, illetve az óvodapedagógusok a szülőkkel. Az összművészetek egységével és erejével pedagógusként, pszichodráma vezetőként, kommunikációs és mentálhigiénés szakemberként pedagógusjelöltek, családok nemzedékeit támogatom, segítem önmegvalósítási útjukon, hogy örömtelibb, boldogabb és teljesebb életet élhessenek. Napjainkban ezt online folytatom tovább: a digitális térben oktatok, tartom a kapcsolatot a családommal, órákat tartok a főiskolás hallgatóimnak, valamint a Blum program csodavilágában online kapcsolódunk a team-tagokkal, majd a családokkal és az óvodapedagógusokkal. Mindezt azért, hogy megújulhasson, ami megért a megújulásra, és újjászülethessen bennünk minden, ami megakadt, lelassult. Együtt, veletek együttműködve – BLUMING!

Grecsó Zoltán

Koreográfus, táncpedagógus

17 éve tanítok kortárs-táncot, 13 éve vezetem improvizációs műhelyem, a Willany Leót.
Koreográfusként és táncpedagógusként is megfigyeltem, hogy amikor valaki szabadon táncol, azaz improvizál, akkor az egyéni működésének rendszere megmutatkozik mozdulataiban, választott megoldási lehetőségeiben. Ennek köszönhetően rendkívül sokat tanulhatunk magunkról és társainkról is.
Az újjászületés számomra az a fajta tudatosság, amely ezen rendszerek megértésével kezdődik, és amelynek a tudatunk formálása lehet a hozadéka.

Fotó: Dömölky Dániel

Hajnal Edina

Tudományos segédmunkatárs
SZTE, Kognitív-Neuropszichológiai tanszék

Mindig lenyűgözött az, hogy a gyerekek milyen elképesztően gyorsan képesek bármit megtanulni. Hogy lehet az, hogy egy gyerek 3 éven belül elsajátít egy komplett nyelvet? Hogyan működik a képzelet vagy a kreativitás, ami annyira meghatározza a mindennapjaikat? Hogyan képesek a gyerekek arra, hogy új és új megoldásokat találjanak ki, amelyekkel a nappaliból egy mesebeli helyet varázsolnak?
Nekem a reziliencia, a kreativitás jelenti az újjászületést. Ez biztosítja, hogy a nehézségekkel megküzdjünk és egy megoldás által eljussunk valami egészen váratlan, új tudáshoz. A gyerekek ezt tudják, nekünk, felnőtteknek pedig újra kell tanulnunk ezt a képességet. Engedjük nekik, hogy tanítsanak minket!
Anyaként és kutatóként nagy öröm számomra, hogy a Blum programban be merünk lépni ennek a néha eltűnő világnak a kapuján, és a gyerekeinkkel együtt fedezhetjük fel ezt a titokzatos birodalmat.

Kassai Réka

Zeneterapeuta, kamaraművész-zenetanár

Zenetanárként és zeneterapeutaként is az a legfontosabb számomra, hogy a hozzám forduló gyerekek, fiatalok, felnőttek és idősek megtapasztalhassák a zene varázslatát, felszabadító erejét.
A karantén ideje alatt megnyugtató volt számomra a tudat, hogy mindez egy kis megújulással, de digitális formában is közvetíthető.
A zene és elemeinek használatával képessé válunk kapcsolódni egymáshoz, szavak nélkül is kifejezni legmélyebb gondolatainkat, érzéseinket. A dallamokon, a ritmusokon keresztül egymásra hangolódunk, együtt rezgünk a gyerekekkel. Ebben a folyamatban megéljük az alkotás, az önkifejezés szabadságát, felfedezzük és felszínre hozzuk a bennünk rejlő kreativitást. A zene, a mesék és a mozgás kombinálásával belső világunk képeit a valóságban is megteremtjük, láthatóvá és hallhatóvá tesszük. Az újjászületés jelen van a zenében, a mozdulatban, minden „most-ban” született zenei improvizációban, minden lejátszott dallamban. A Blum pedig lehetőséget ad, hogy megtapasztaljuk ezeket a csodálatos kapcsolódásokat.

Patonay Anita

Színész-drámatanár

Drámatanári létemet meghatározza, hogy együtt játszom, együtt gondolkodom gyerekekkel művészeti (színház, képzőművészet, mozdulatművészet, zeneművészet stb.) eszközök segítségével. A közös alkotásokat meghatározza a történeteken keresztüli világteremtés, világértelmezés. A folyamatos megújulásomhoz, legyen szó akár újjászületésről, a velem játszó, gondolkodó gyerekek, fiatalok, felnőttek egyénisége, egyedisége járul hozzá. A Blum pedig lehetőséget teremt ezeknek a találkozásoknak a megvalósulásához. Kapcsolódjunk!

Ahhoz, hogy elérjük a céljainkat, szükségünk van a támogatásra. Minden apróság számít.

TÁMOGASS