A Blum program – az óvodáskorú gyerekek személyiségfejlesztő programja – az óvodapedagógusok megnövekedett digitális támogatással kapcsolatos igényeire reagálva országos kutatást készített a szakemberek digitális felkészültségéről, hogy a leghatékonyabb digitális képzésekkel és digitalizált tudástárral felvértezze őket a 21. század kihívásaira.
A koronavírus járvány felgyorsította annak szükségességét, hogy megtanuljunk eligazodni a digitális világban és ezen keresztül tartsuk a kapcsolatot a külvilággal. A Blum program az elmúlt időszakban rengeteg visszajelzést kapott az óvodapedagógusoktól, szakemberektől arról, mekkora szükségük van olyan digitális támogatásra, amely a későbbiekben is hasznos lehet a mindennapi munkában, amely valós, tartalmas, a szakmai munkát támogató felkészítést jelent. Ezért készült az a kérdőív, ami országos szinten felméri az óvodás korosztállyal foglalkozó szakemberek digitális felkészültségét. A Blum program célja az, hogy az óvodás korosztállyal foglalkozó szakemberekkel, szülőkkel, hozzátartozókkal együttműködve, kéz a kézben haladjon a digitális világba vezető úton, annak érdekében, hogy együtt a legjobban tudjanak reagálni a 21. század digitális kihívásaira és a gyermekek számára meg tudják teremteni a biztonságot a digitális térben.
A Blum program 2020 októberében kérdőíves felmérést végzett az óvodás korosztállyal foglalkozó szakemberek digitális felkészültségéről. A 4500 óvodába eljuttatott online kérdőíves kutatás tükrözi a reprezentatív kutatások eredményeit arra vonatkozóan, hogy Magyarországon az óvodapedagógusi szakma elöregedő és elnőiesedő képet mutat. Az életkor előrehaladtával a digitális világban való jártasság csökken, leginkább a 22-29 éves korosztály érzi magát tájékozottnak a digitális világban. Minden korcsoportban 80 % feletti a digitális megoldást választók aránya az analóggal szemben. Régiótól és életkortól függetlenül a válaszadók többsége úgy véli, az óvodai munkában helye van a digitalizációnak, azonban az óvodai digitális eszközparkokra általánosságban ráférne a fejlesztés.
A felmérés megállapította, hogy otthoni internetkapcsolattal és okostelefonnal szinte minden megkérdezett rendelkezett, a válaszadók több mint felének nem okozott nehézséget a digitális kommunikációra való áttérés a vírushelyzet idején. A kommunikáció megváltozott formájával a válaszadók több mint fele volt elégedett, bár viszonylag magas volt azoknak az aránya, akik szerint a digitális kommunikációra való áttérés rossz hatással volt a kommunikáció minőségére és gyakoriságára. A digitális kompetenciák területén elsősorban információ keresésben, felhasználásban és tárolásban jártasak, digitális eszközt legnagyobb arányban óvodai feladatokhoz kapcsolódó internet eléréshez és más óvodai munkához vesznek igénybe. A képzések iránti érdeklődést vizsgálva megállapítható, hogy azok a képzések számíthatnak nagyobb részvételi arányra, ahol a válaszadók – a digitális eszközhasználatot tekintve – az óvodás korosztállyal kapcsolatosan juthatnak új ismeretekhez.
Az igényekre reagálva, a Blum program 180 órás Bluming képzését elérhetővé teszi online; digitalizált, szinkronizált (nemzetközi szinten elérhető) tananyaga hamarosan rendelkezésre áll. 2021-től a Blum program digitalizálja és elérhetővé teszi a tudást Magyarországon és külföldön is. Bluming képzés keretében az óvodapedagógusok megismerhetik a Blum digitáliával kapcsolatos hitvallását – mit, mennyit, hogyan, milyen keretekben érdemes igénybe venni az egészséges gyerekkor biztosításáért. Arra is keresik a választ, hogy meddig tart a óvodapedagógus felelőssége a gyermekek digitális világban töltött idejével kapcsolatban. A Blum program új, akkreditált online képzést is indít, „Személyiségfejlesztés a digitális térben” címmel, melyben a digitális eszközökkel történő fejlesztés és a digitália integrálása az óvodai foglalkozás hétköznapjaiba, kerül középpontba.