My-Fair-Lady-28„Hát senki sem tudja megtanítani a gyerekeknek, hogyan kell beszélni? Pedig a beszéd teszi az embert. És nem a származás…” / Higgins professzor – My Fair Lady /

Szakértők szerint minden ötödik gyermeknek artikulációs hibája vannak, kiejtése pontatlan, nem megfelelően használja a grammatikát, rosszul alkalmazza és értelmezi a nonverbális kommunikációs jeleket. Az ilyen jellegű problémákban nyújthat segítséget a logopédus.

A közoktatási törvény alanyi jogon biztosítja a beszédhibás gyermek logopédiai ellátását a jogosultság megállapításától (akár a születéstől!).

Elengedhetetlen, hogy a szülő tisztában legyen a nyelvfejlődés állomásaival, és tudja, hogy mikor, mi várható el a gyermektől.

Fontos állomások koronként:

3 éves korban
  • 3-4 szavas szószerkezetek
  • élettani beszédhibák megjelenése: pöszeség, nem folyamatos beszéd (dadogásszerű)
  • beszéde 50-75%-ban tisztán érthető
  • eldöntendő kérdésekre jól válaszol (igen-nem)

 

3-4 éves korban
  • szókincs, szószerkezetek bővülése
  • 4-5 szavas mondatok
  • „Miért?” korszak
  • mindenről képes folyékonyan beszélni
  • tisztában van az ellentétek fogalmával
4-5 éves korban
  • összetett mondatok
  • képes elismételni a hallott történeteket
  • időbeliség fogalma kialakul (ma, holnap stb.)
6 éves korban
  • többnyire kialakul a helyes raghasználat
  • anyanyelve hangzórendszerét tisztán artikulálva használja, felismeri és azonosítja

 

A tiszta beszédhez a legfontosabb feltétel az ép hallás, és az ügyesen mozgó beszédszervek.

Milyen segítséget nyújthatunk a beszédszervek fejlődéséhez?

  • Játsszunk olyan játékokat, melyekhez mély belégzés, és a levegő beosztása szükséges. Például: – mozogjon sokat szabad levegőn

– fújóverseny pingponglabdával

– gyertyaláng táncoltatása

  • Rágás: amint megjelennek tejfogai: nyers zöldségeket, gyümölcsöket, teljes kiőrlésű gabonaféléket tanácsos adni.
  • Tejfogak és maradó fogak gondozása: – cukros ételetet, italokat kerüljük
  • Cumisüveg helyett pohárból ivás
  • Cumiról, ujjszopásról való leszoktatás (elfogadó szeretettel biztonságérzet nyújtása), vagy legalább fogvédő cumi használata
  • Nyelv és ajak izomzatának erősítése: tanítsuk meg szívószállal inni. Egyre sűrűbb folyadékokat szívjon fel (rostos gyümölcslé, joghurt, laza puding)
  • Ha állandóan nyitva a szája, késztessük ajakzárásra. Például dúdoljunk csukott szájjal dalokat.

Mit tehetünk, hogy gyermekünk helyesen sajátítsa el a kiejtést?

  • Mindennap legalább egy negyed vagy fél órát mondókázzunk, verseljünk. Az esti mese se maradjon el.
  • Zene- és mesehallgatáskor más zajforrást ne kapcsoljunk be.
  • Beszédünkben játsszunk a tempóval (hol gyorsan, hol lassan beszéljünk), illetve a hangszínünkkel (madárcsicsergés, medvedörmögés stb.).
  • Változatos hangerővel beszéljünk gyermekünkhöz, de nem kell kiabálni.
  •  Ne javítsuk direkt módon a hibákat! Inkább a következő mondatunkba helyesen szőjük bele a helyes ejtést. Például: „Tejete tatajó!” „Szereted a kakaót? Na akkor máris készítek neked egy finom kakaót.”
  • A hallgatott mesében, dalban az előadó szép kiejtéssel beszéljen.  Gryllus Vilmos például figyel arra, hogy artikulációját jól értsék a gyerekek.

Mikor kell szakemberhez fordulni?

  • Ha bizonytalannak érezzük magunkat gyermekünk nyelvfejlődésével kapcsolatban.
  • Ha gyermekünk beszéde 2-2,5 éves korig nem indult meg.
  • Ha a beszéd érthetősége 4-5 éves korra nem javul jelentősen. És 8-10 hangzót még mindig hibásan ejt.
  • Iskolába lépés előtt egy évvel minden ejtési hibával forduljunk logopédushoz. A tiszta beszédhangejtés az olvasás-írás tanulás egyik alapfeltétele.
  • Ha gyermekünk gyakran náthás, vagy felső légúti betegségben szenved, keressünk fel fül-orr-gégész szakembert, hogy ez hátráltatja-e beszédhanghallásának fejlődését.

Ajánlott irodalom

  • Fabel, A. – Mazlish, E: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje
  • Gósy M.: Beszéd és óvoda
  • Neumann,S: Beszélgessünk együtt!
  • Stoppard: Mit tud a gyermek?
  • Fehérné Kovács Zs.-Mácsainé Hajós K.- Szebényiné Nagy É.: Együtt lenni jó…
  • Szabó B.: Mozdulj rá! Mozgással kísért vers-és mondókagyűjtemény
  •  www.beszed.hu
  • www.hasadek.hu
  • www.cplol.hu
  • https://demoszthenesz.hu/

Készült: Fehérné Kovács Zsuzsanna – Sósné Pintye Mária: Játsszunk beszédet! Című könyvének felhasználásával.

Összeállította: Tóth Mónika logopédus