„Hát senki sem tudja megtanítani a gyerekeknek, hogyan kell beszélni? Pedig a beszéd teszi az embert. És nem a származás…” / Higgins professzor – My Fair Lady /
Szakértők szerint minden ötödik gyermeknek artikulációs hibája vannak, kiejtése pontatlan, nem megfelelően használja a grammatikát, rosszul alkalmazza és értelmezi a nonverbális kommunikációs jeleket. Az ilyen jellegű problémákban nyújthat segítséget a logopédus.
A közoktatási törvény alanyi jogon biztosítja a beszédhibás gyermek logopédiai ellátását a jogosultság megállapításától (akár a születéstől!).
Elengedhetetlen, hogy a szülő tisztában legyen a nyelvfejlődés állomásaival, és tudja, hogy mikor, mi várható el a gyermektől.
Fontos állomások koronként:
3 éves korban |
|
3-4 éves korban |
|
4-5 éves korban |
|
6 éves korban |
|
A tiszta beszédhez a legfontosabb feltétel az ép hallás, és az ügyesen mozgó beszédszervek.
Milyen segítséget nyújthatunk a beszédszervek fejlődéséhez?
- Játsszunk olyan játékokat, melyekhez mély belégzés, és a levegő beosztása szükséges. Például: – mozogjon sokat szabad levegőn
– fújóverseny pingponglabdával
– gyertyaláng táncoltatása
- Rágás: amint megjelennek tejfogai: nyers zöldségeket, gyümölcsöket, teljes kiőrlésű gabonaféléket tanácsos adni.
- Tejfogak és maradó fogak gondozása: – cukros ételetet, italokat kerüljük
- Cumisüveg helyett pohárból ivás
- Cumiról, ujjszopásról való leszoktatás (elfogadó szeretettel biztonságérzet nyújtása), vagy legalább fogvédő cumi használata
- Nyelv és ajak izomzatának erősítése: tanítsuk meg szívószállal inni. Egyre sűrűbb folyadékokat szívjon fel (rostos gyümölcslé, joghurt, laza puding)
- Ha állandóan nyitva a szája, késztessük ajakzárásra. Például dúdoljunk csukott szájjal dalokat.
Mit tehetünk, hogy gyermekünk helyesen sajátítsa el a kiejtést?
- Mindennap legalább egy negyed vagy fél órát mondókázzunk, verseljünk. Az esti mese se maradjon el.
- Zene- és mesehallgatáskor más zajforrást ne kapcsoljunk be.
- Beszédünkben játsszunk a tempóval (hol gyorsan, hol lassan beszéljünk), illetve a hangszínünkkel (madárcsicsergés, medvedörmögés stb.).
- Változatos hangerővel beszéljünk gyermekünkhöz, de nem kell kiabálni.
- Ne javítsuk direkt módon a hibákat! Inkább a következő mondatunkba helyesen szőjük bele a helyes ejtést. Például: „Tejete tatajó!” „Szereted a kakaót? Na akkor máris készítek neked egy finom kakaót.”
- A hallgatott mesében, dalban az előadó szép kiejtéssel beszéljen. Gryllus Vilmos például figyel arra, hogy artikulációját jól értsék a gyerekek.
Mikor kell szakemberhez fordulni?
- Ha bizonytalannak érezzük magunkat gyermekünk nyelvfejlődésével kapcsolatban.
- Ha gyermekünk beszéde 2-2,5 éves korig nem indult meg.
- Ha a beszéd érthetősége 4-5 éves korra nem javul jelentősen. És 8-10 hangzót még mindig hibásan ejt.
- Iskolába lépés előtt egy évvel minden ejtési hibával forduljunk logopédushoz. A tiszta beszédhangejtés az olvasás-írás tanulás egyik alapfeltétele.
- Ha gyermekünk gyakran náthás, vagy felső légúti betegségben szenved, keressünk fel fül-orr-gégész szakembert, hogy ez hátráltatja-e beszédhanghallásának fejlődését.
Ajánlott irodalom
- Fabel, A. – Mazlish, E: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje
- Gósy M.: Beszéd és óvoda
- Neumann,S: Beszélgessünk együtt!
- Stoppard: Mit tud a gyermek?
- Fehérné Kovács Zs.-Mácsainé Hajós K.- Szebényiné Nagy É.: Együtt lenni jó…
- Szabó B.: Mozdulj rá! Mozgással kísért vers-és mondókagyűjtemény
- www.beszed.hu
- www.hasadek.hu
- www.cplol.hu
- https://demoszthenesz.hu/
Készült: Fehérné Kovács Zsuzsanna – Sósné Pintye Mária: Játsszunk beszédet! Című könyvének felhasználásával.
Összeállította: Tóth Mónika logopédus