A hozzánk beérkezett kérdések alapján fontosnak tartottuk olyan gyakorlati javaslatok megfogalmazását, amelyek az óvodában előforduló balesetek megelőzésével kapcsolatosak. A kiadvány első részében, a “Biztonságban” fejezet pontos leírást ad a gyermekbalesetekről.
1. Hogyan járjunk el mint óvodavezetők (óvónők) a balesetek megelőzése érdekében?
Az óvodáskorú gyermeknek ― életkori sajátosságai miatt ― még nincs veszélyérzete, ezért az óvónő feladata a gyermek testi épségének megőrzése, illetve figyelmének ráirányítása a környezeti veszélyekre.
Az óvodai csoportszobák, öltözők, mosdók áttekintése balesetmegelőzésI szempontból
- A bútoroknak a gyermek életkorának megfelelő méretűnek, lekerekített végűeknek, élvédő fóliával ellátottaknak kell lenniük.
- A benti cipő kényelmes gumitalpú, jól záródó kell hogy legyen, az elcsúszások elkerülése végett.
- A csoportszobában futni, fogócskázni csak megfelelő időben lehet (pl. testnevelés – ének foglalkozás).
- A csoportszobai játékokat a kijelölt helyen (szőnyeg, asztal, babaszoba-konyha) a játéktartalomnak megfelelően használják.
- A gyerekeket rá kell szoktatni arra, hogy a szekrény-ajtókat mindig csukják be maguk után.
- Az asztalra nem ülhetnek, nem mászhatnak fel, csak különleges esetekben (torna, bábszínház stb.).
- A szobában lévő tornaeszközök (mászófal, kötél, gyűrű, stb.) helyes használatának megtanítása rendkívül fontos. Egy egyszerű „madárfogás” játékos megtanításával, – hüvelykujj szembenéz a többivel – a hanyatt esés elkerülése kiküszöbölhető. Tornaszőnyeg mindig kell a tornaeszközök alá, a leesés okozta sérülések elkerülése miatt.
- A gyerekek számára az ismeretlen eszközök használatát be kell mutatni.
- Lehetőség szerint ékszereket ne viseljenek a gyerekek, hiszen komoly balesethelyzet alakulhat ki egy gyűrű, nyaklánc elakadása során.
Történt-e veled baleset az óvodában? Miért?
7 éves kislány:
„Nagyon szeretek csúszdázni, ez az egyik kedvenc játékom az udvaron. Tudtam, hogy csak egyesével szabad lecsúszni a csúszdán, mert az óvó néni ezt mondta, és ott is szokott lenni a csúszda mellett, hogy vigyázzon ránk. A barátnőm mondta, hogy úgy sokkal könnyebb lecsúszni, ha mögém ül, megfogja a vállam és együtt csúszunk le. Én beleegyeztem, de olyan gyorsan csúsztunk, hogy a csúszda vége felé kiestem és ráestem a kezemre. Sírtam, mert nagyon fájt. Az óvó néni nem szidott meg, de nagyon megijedt: azt mondta, hogy szerinte eltörött a kezem. Gyorsan telefonált az anyukámnak, és eljött velünk az orvoshoz, ahol begipszelték a kezem. Egy kicsit otthon kellett maradnom és nagyon jól esett, hogy az ovis csoportom meglátogatott. Nagyon sajnáltam, hogy nem tartottam be a szabályt, mert amíg otthon voltam, hiányoztak a barátaim.”
2. Hogyan építsük be a balesetmegelőzés elemeit a mindennapi óvodai nevelésbe?
Séta, kirándulás közben utaljunk a leselkedő természeti és mesterséges veszélyekre is! Új játékok bevezetése során vagy olyan játékok tanítása közben, amelyek balesettel járhatnak, utaljunk azok veszélyességére! Éles, szúrós tárgyak kezelése, használata során hívjuk fel a figyelmet az óvatosságra (ilyenek az olló, a ceruza, a villa, stb.).
(Saját negatív vagy pozitív tapasztalataikat megoszthatják a www.balesetmegeloz.atw.hu honlapon, az erre a célra rendszeresített felületen: „Jó és rossz példák a praxisomban” címszó alatt.)
3. Milyen speciális gyakorlatokat, játékokat végezhetünk a balesetek megelőzésére a nevelés terén?
Játsszunk együtt!
„Egy kisgyerek felkötött kézzel érkezik az óvodába.
Gyerekek: Mi történt veled? Miért van felkötve a kezed?
Kisfiú: Tegnap este delfineset játszottam a testvéremmel a kádban. Nagyon kifröcsköltük a vizet, és amikor kiszálltam, elcsúsztam. Beütöttem a kezemet.
Gyerekek: Nagyon fájt?
Kisfiú: Igen, és sírtam is. Anyukám elvitt az ügyeletre, ahol megröntgenezték és azt mondták, hogy nincs eltörve, de fel kell kötni.
Gyerekek: Jaj, de sajnáljuk! Most nem tudsz játszani. Máskor nézd meg, nem vizes-e a fürdőszoba köve.”
Játék
Szekrénynyitogató
Egy berendezett lakásban különböző szekrények vannak (konyhaszekrény, cipős szekrény, ruhásszekrény, fürdőszobai szekrény). A kisgyerek sétálgat a lakásban és nyitogatja a szekrényeket. A szekrényben különböző dolgokat talál: ruhát, játékot, vasalót, gyógyszert, gyufát, ollót, tűt, hajfestéket, tisztítószereket, kést, stb.
Feladat: Csak olyan dolgokat vegyen ki a szekrényből, amiket kisgyerek is megfoghat.
Jó szórakozást!
4. Tanácsadás, a szülők felkészítése
A szülők informálására, felkészítésére jó lehetőséget nyújt a szülők–óvónők beszélgető körének létrehozása, ahol az óvónők és szülők által felvetett témák feldolgozása történik. Az elméleti ismeretek (szabályok, tilalmak, stb.) átadása mellett a különböző társasjátékok, szituációs játékok, mesék, stb. megismertetése is igen sikeres és hasznos lehet.
Háztartási balesetek
Például: mese
“Mindig éhes vagyok, nagyon szeretem a hasam. Egyszer kíváncsi voltam, hogy anyukám mit főz. Felálltam a székre, mert szerettem volna belenézni a fazékba és…”
Leggyakoribb válaszok lehetnek a gyermekek részéről:
1. Anya észrevett és levett a székről.
2. Hozzáértem a fazékhoz és megégettem a kezem.
3. Leborult a forró leves és rám fröccsent, stb.